כאבי גב ומפרקים

טיפול בכאבי גב

כאבי גב ומפרקים

עמוד השדרה, הינו מערכת מורכבת המהווה אתגר למטפל כאשר מתעוררת בעיה תפקודית.

בעיה בעמוד השדרה תבוא לידי ביטוי בכאב והגבלת תנועה וזאת בהתאם לרקמה המעורבת ובאזור הפגוע.

עמוד השדרה מחולק ל4 חלקים:

1. עמוד שדרה צווארי

2. עמוד שדרה חזי

3. עמוד שדרה מותני

4. עצם הזנב

במערכת שלד זו תומכות רצועות ושרירים. ככל שהשרירים יותר קרובים לשלד, הם ייחשבו כמייצבים יותר וככל שיתרחקו , יחשבו כמניעים יותר (בעלי מנוף- זרוע מומנט יותר גדולה).

בין החוליות קיימת רקמה מיוחדת הנקראת דיסק ועיקרה הוא נוזל. מטרת הדיסק, הינה להוות מפרק בין החוליות ולספוג את זעזועי השלד.

הדיסק עטוף ברקמה פיברוטית המייצבת אותו במקומו. עם התבגרות האדם, כמות הנוזל בדיסק פוחתת וכך המרווחים בין החוליות קטנים, דבר העלול לגרום ללחץ על שורשי עצב וחיכוך בין חולייתי.

מוכרת התופעה הנקראת "פריצת דיסק". מצב זה מתרחש כאשר הדיסק פורץ את המעטפת הפיברוטית ויוצר לחץ על חוט השדרה.

קודמת ל"פריצת הדיסק" , "בלט דיסק". מצב זה מקדים את פריצת הדיסק והוא מצב בו הדיסק מתחיל ללחוץ את המעטפת הפיברוטית וכבר כאן יחל לחץ על חוט השדרה. לחץ זה, הינו תלוי המעטפות שנפרצו.

בלט דיסק והמצב החמור יותר פריצת דיסק ילוו בכאבים חריפים באזורים הרלוונטים – צוואר או גב תחתון, מצבים אלו בעמוד שדרה חזי, הינם נדירים וזאת משום שעמוד שדרה חזי נחשב יציב מאוד משום כלוב הצלעות- וכן בהקרנות לגפיים (בצוואר- גפיים עליונות, גב תחתון- גפיים תחתונות ), עוצמת ההקרנה , היא השלכה ישירה של עוצמת הפגיעה.

יתכנו גם פחת מוטורי ותחושתי, כלומר ירידה בכח שריר וזאת על פי שורשי העצבים הפגועים וכן ירידה בתחושה העורית על פי הדרמטום הפגוע (דרמטום- אזור עורי המקבל עיצבוב דרך שורשי עצב קבועים).

תופעה נוספת המתרחשת בעמוד השדרה היא שבר מאמץ ב PES ARTICULARIS – מפרקי החוליות.

מצב זה ילווה בכאב והגבלה תנועתית, נפוץ יותר ברקדניות, מתעמלות קרקע וחיילים קרביים הסוחבים משקלים גבוהים.

מצב שעלול לגרום למגבלה חמורה, הוא ספזם שרירי מקומי וזאת כתוצאה מפעולה שהאדם ביצע שגורמת לקבוצת שרירים מסויימת לעבוד יתר על המידה ומכאן פגיעה.

כל המצבים הנ"ל , הינם , אך תוצאה של הפרעה ביומכאנית במערכת התנועה.

לכן בכדי לטפל בבעיה , אנו במכון פיזיופלוס שמים דגש על שני אלמנטים:

1. טיפול מיידי בכאב והגבלת התנועה.

2. זיהוי המרכיב התנועתי הלקוי וטיפול בו

הטיפול גם כאן מתבצע באמצעות טכניקות מנואליות מתאימות, אלקטרו תרפיה, דיקור לשם הפחתת כאב וספזם וכן תרגילים שמטרתם לאזן מחדש את מערכת השריר-שלד

השאר תגובה





WhatsApp chat