שיקום סחרחורות ורטיגו

ורטיגו וסחרחורות

סחרחורות והפרעות שיווי משקל

ורטיגו הפרעות שיווי משקל וסחרחורות

הינם מצבים שכיחים באוכלוסיה ונעשים נפוצים יותר בגיל השלישי. מצבים אלו נוצרים כתוצאה מחוסר איזון בין שלושת המערכות האחראיות על שיווי המשקל:

1. מערכת החישה הנמצאת בגידים ובמפרקים.

2. מערכת הראייה.

3. המערכת הוסטיבולרית הנמצאת באוזן הפנימית.

הגדרות למצבים הגורמים לחוסר שיווי משקל

סחרחורת- תחושות של חולשה, של חוסר שיווי משקל ושל תנועה בעת עמידה. בעיות אלו נפוצות בקרב קשישים ומתוארות כסחרחורת. ההזדקנות מגדילה את הסיכון למצב זה בגלל ירידה בתפקוד מערכת שיווי המשקל והראייה ובגלל ירידה בתחושת ההתמצאות. יחד עם זאת, אין לראות במצב זה חלק מתהליך ההזדקנות התקין, ויש לחפש את הגורמים לתופעה ולטפל בהם.

חוסר שיווי משקל – חוסר שיווי משקל, תחושה של חוסר איזון או חוסר יציבות, הוא בדרך כלל תיאור לא מדויק של סחרחורת הנובעת מהפרעה במערכת הבקרה התנועתית. בצורה טיפוסית יש לחשוד במחלות שריר–עצב, במחלות במוחון ובשבץ מוחי. אצל קשישים יש גורמים ייחודיים הכוללים הידרדרות כללית וחסרים תחושתיים–עצביים מרובים כגון הפרעת ראייה, הפרעת שיווי משקל והפרעה עצבית היקפית קלה המשולבים יחד וגורמים לחוסר יציבות.

ורטיגו- תחושה של תנועה סיבובית בזמן מנוחה, נובע בדרך כלל מליקוי במערכת שיווי המשקל באוזן או במוח. גורמים נפוצים הם ורטיגו תנוחתי שפיר, מחלות בכלי הדם המוחיים ודלקת חריפה של הלבירינט או של עצב שיווי המשקל. גורמים אפשריים אחרים הם דלקת באוזן התיכונה, הרעלה מתרופות והפרעות חרדה.

BPPV-BENIGN PAROXYSMAL POSITIONAL VERTIGO  – סחרחורת הקשורה בשינוי תנוחה, נגרמת מהפרעה מכאנית של גביש או גבישים חופשיים שהשתחררו מאחת התעלות או נעים בחופשיות בנוזל האנדו–לימפתי של אחת התעלות. בשני המקרים התעלה נעשית רגישה לכוח המשיכה ומייצרת מידע משובש . בדרך כלל לאנשים הסובלים מהפרעות וסטבולריות יש תנוחה או תנועה שגורמות להופעת הסחרחורת.

תופעת ה–BPPV מופיעה בדרך כלל בשעה שאדם מסובב את ראשו או בעת שינויי תנוחת הראש במיטה. התופעה מלווה לעתים בבחילות ובהקאות. התקף הסחרחורת יכול לסגת בתוך מספר ימים, אבל לאחר מכן ממשיכה תחושת חוסר שיווי המשקל. תופעה זו יכולה להיגרם בין היתר מחבלה בראש בעבר או מדלקת אוזניים. תופעת ה–BPPV מגבילה משמעותית את תפקודו של הסובל ממנה ופוגעת באיכות חיים שלו במיוחד בנהיגה, ניידות בתאורה נמוכה ואפילו בביצוע פעולות פשוטות ויומיומיות. הבדיקה מבוססת על גירוי מכוון של המערכת ומבוצע על ידי רופא אף–אוזן–גרון או פיזיותרפיסט.

קיימים מצבים רבים העשויים לגרום לורטיגו כגון מחלת מנייר, דלקת של הלבירינט, גידולים על העצב הוסטיבולרי, הפרעות בנוזלי הלבירינט ועוד.

הטיפול

הטיפול בבעיות שיווי משקל הוא רב ציוותי וכולל בדרך כלל רופא אף אוזן גרון, פיזיותרפיסט, נוירולוג.

בכדי לטפל בבעיות חוסר שיווי משקל יש להתייחס לכלל המרכיבים:

1. תרופות- יש לבדוק את התרופות הניתנות ולבצע בהם שינויים על פי הצורך. כמו כן במידת הצורך הרופא יחליט על מתן תרופות שמטרתן להפחית את הסחרחורות.

2. ניתוח – על פי ממצאים.

3. תזונה- יש להשלים חסרים תזונתיים העשויים לגרום לתחושות של חולשה וחוסר שיווי משקל כגון B12, ברזל. במצבי חרדה להמנע ממזונות המעודדים את פעילות המערכת הסימפטטית כגון קפאין.

4. טיפול פיזיותרפי-איבחון הבעיה, האם מדובר ב BPPV או בחוסר שיווי משקל אחר ומקורו.

לאחר האבחון הפיזיותרפיסט יחליט על אסטרטגיה טיפולית , אם באמצעות תמרון מיוחד או על ידי גירוי הנבנה במיוחד למטופל. בבעיות BPPV אחוז ההצלחה עומד על מעל ל 85%.

השאר תגובה





WhatsApp chat